Sual verilsə ki
bu gün Müsəlman ümmətinin daha çox nəyə ehtiyacı var?
Cavabımız birmənalı şəkildə belə olar: BİRLİYƏ!
Bu ölkənin gələcəyi, inkişafı və gücü Azərbaycan adlanan coğrafiyada yaşayan bütün milli-dini subyekt və qrupların birlikdə, dinc yaşaya bilməyindən asılıdır. Qafqazda güclü Azərbaycanı o halda qurmaq mümkündür ki, milli və dini, o cümlədən məzhəb müstəvisində separatçılıq və sektant təfəkkürdən imtina edilsin, multikultural, ümmətçi yanaşma əsas götürülsün. Milli və dini birliyi parçalayıcı ideyalardan çıxış edən sektant təfəkkürlə yaratmaq mümkün deyil…
Azərbaycan mühitində din adından danışan subyektlərin donuq ənənəçi baxışlardan xilas olması lazımdır. Onlar sektant ritorikadan birdəfəlik imtina etməli, ümmətçilik və islam qardaşlığı dəyərlərini ritorikalarının meyarı halına gətirməlidirlər.
Ümmətçilik, yaxud İslam qardaşlığı prinsipindən çıxış etmək məzhəblərin ləğvi kimi başa düşülməməlidir. Burada əsas məqsəd fərqliliklərə münasibətdə Quranı mərkəzə yerləşdirmək, islam qardaşlığı və ümmətçilik şüurundan çıxış etmək, qapalı sektant sistemlərin mərkəzçiliyindən xilas olmaqdır. Ölkəmizdə dini sahədə fəaliyyət göstərən subyekt və qurumlar sektant nöqteyi-nəzərlərlə mübarizə aparmalı, məzhəbçi ənənəyə çevrilmiş vərdişlərimizi Quran dəyərləri, ümmət şüuru və İslam qardaşlığı əsasında nəzərdən keçirməlidirlər. Quran, ümmət şüuru və İslam qardaşlığı məzhəbçi, sektant ənənənin qiymətləndirilməsində əsas meyar rolunu oynamalıdır. Ölkəmizdə birliyin, tolerantlığın formalaşmasına mane olan məzhəbçi ənənə istinad – mənbə ola bilməz! Olsa-olsa, ayrı-ayrı qrupları, sektaları formalaşdıra bilər, fərdlərinin bir-birinə hörmət etdiyi ümmət yarada bilməz!
Məsələn, möminlərin birliyindən bəhs edən ayənin ərəbcə mətnində “birləşdirmək” mənasına gələn “vəhhədə” deyil, “əlləfə” (həmrəy etmək, dost etmək) feili işlədilmişdir. Çünki birləşdirmə birləşdirilənlər arasında tam kombinasiyanı, inteqrasiyanı ifadə edir. Bu prosesdə birləşdirilən tərəflərin bəzi xüsusiyyətlərinin ləğvi mümkündür. Amma həmrəylik uyğunluğun mümkün həddini təmin edir, din və məzhəb müxtəlifliyini əməkdaşlığa xidmət edən növbənövlüyə çevirir. Məhz bu meyar ölkəmizdə ümumi maraqlara xidmət göstərən bütövləşmə və həmrəyliyi təmin edə bilər.
Elvüsal MƏMMƏDOV,
Fəlsəfə üzrə fəlsəfə doktoru